اطلاعاتی در مورد صفحه نمایش موبایل ها

اطلاعاتی در مورد صفحه نمایش موبایل ها

شاید شما نیز هنگامی که ‌دنبال خرید یک گوشی هوشمند هستید، درباره ‌اطلاعات صفحه نمایش گوشی خود به مواردی همچون LED یا Retina ، OLED و AMOLED بر‌می‌خورید که برای شما جالب توجه است. اینها فناوری‌ های به کار رفته در صفحه نمایش است ؛ اما تفاوت آنها در چیست ؟

این مطلب راهنمایی های مفیدی برای شناسایی ، نحوه عملکرد و تفاوت های انواع نمایشگر در ابزارهای موبایل وجود دارد که توصیه می شود اگر به این حوزه علاقه دارید، در ادامه مطلب آن را مطالعه کنید..

اطلاعتاتی در مورد صفحه نمایش موبایل ها

Liquid Crystal Display (LCD) و Retina :
این فناوری یعنی کریستال مایع شامل ماده ای است که هم خواص ملکولی جامد را داراست و هم خواص ملکولی مایع را در این فناوری یک جریان الکتریکی این خواص ملکولی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که منجر به آن می‌شود تا نور کم یا زیاد از میان پیکسل‌ ها بگذرد..

در یک صفحه نمایش تمام رنگی هر پیکسل خود دارای سه ریز پیکسل است؛ یکی با فیلتر رنگ قرمز، یکی فیلتر آبی و یکی نیز مربوط به فیلتر رنگ سبز. برای ایجاد رنگ‌ها در این صفحه نمایش، شدت متفاوتی از نور از میان هر یک از این فیلتر‌ها ‌‌می‌‌گذرد. اگر از نزدیک به یک LCD نگاه کنید، می‌توانید تا حدی این سه ریز پیکسل را ببینید.

Liquid Crystal Display (LCD) و Retina

صفحه نمایش مشهور اپل با نام Retina نوع خاصی از LCD است که به آن In Place Switching LCD یا IPS LCD می‌گویند. البته نام IPS را در برخی دیگر از صفحه نمایش‌ها نیز می‌بینید . این نوع LCD از زاویه دید بهتر و مصرف انرژی کمتری برخوردار است . برچسب Retina زمانی موضوعیت دارد که تراکم پیکسل‌ ها به اندازه‌ای زیاد باشد که تشخیص آنها با چشم غیر مسلح ممکن نشود..

مسلما برای ایجاد نور در پشت فیلترهای رنگی در یک صفحه نمایش LCD نیازمند یک نور پس‌زمینه هستیم. این امر با به‌کار‌گیری لامپ‌های بسیار کوچک فلورسنت میسر می‌شود که نور را ‌یکسان در میان پیکسل‌ها پراکنده می‌کنند..

اما صفحه نمایش‌های LCD از زاویه دید کمتر و مصرف انرژی بالاتری برخوردارند و به همین دلیل، با یک فن‌آوری جدید‌تر و بهتر با نام LED یا Light Emitting Diode جایگزین شده‌اند. با این حال، هنوز هم این فن‌آوری در بسیاری از صفحه نمایش‌ها به کار می‌رود که دلیل اصلی آن پایین بودن هزینه تولید آن‌هاست. یکی دیگر از این دلایل اینکه با تغییراتی اساسی صفحه نمایش‌هایی مانند Retina با استفاده از همین فناوری تولید می‌شوند..


Organic Light Emitting Diode یا OLED :.

LED‌ها نور مخصوص به یک رنگ را پراکنده می‌کنند. این نور توسط لامپ‌های بسیار کوچک به نام Diode مشخص و منتشر می‌شود. در این فن‌آوری از فلزات خاص برای تولید رنگ‌ها استفاده می‌شود.

LED ‌ها چند وجه بر‌تر و مزیت نسبی دارند . آنها انرژی کمتری مصرف می‌کنند ، کوچک‌ تر و سبک‌ تر هستند و در آن‌ ها هر پیکسل‌ جداگانه روشن می‌شود که عمق بیشتری در رنگ‌ ها ایجاد می‌کند ؛ اما انواع قدیمی LED بسیار بزرگتر از آن بودند که بتوان آنها را در دستگاه‌ های کوچک همچون موبایل استفاده کرد. به همین دلیل بیشتر از آنها در صفحه نمایش‌ های غول‌آسا مانند اسکور بورد ورزشگاه‌ها می‌دیدم..

Organic Light Emitting Diode یا OLED

اما OLED ‌ها به جای استفاده از فلز در تولید رنگ‌ ها از ماده‌ ای بر پایه کربن استفاده می‌کنند. آنچه اینجا مهم است ، خواص ملکولی نیست ؛ بلکه موضوع بر سر کوچکتر و سبکتر شدن است که امکان استفاده از این فناوری را در دستگاه‌ های کوچک فراهم می‌کند ؛ آن هم با وضوح بسیار بالا.

به این دلیل که در LED ‌ها و OLED ‌ها هر پیکسل ، جداگانه روشن می‌شود و هیچ نور پس زمینه‌ای وجود ندارد. امکان ایجاد رنگهای عمیق را فراهم می‌کنند و همچنین مصرف انرژی آن‌ها در حد چشمگیری نسبت به LCD پایین است؛ اما هزینه تولید OLED به شدت بالا‌تر از LCD است..

یکی از مشکلات دیگر آن‌ها اینکه Diode‌های آبی در آن‌ها با سرعت بیشتری از بین رفته و کمرنگ می‌شوند. این امر منجر به آن می‌شود که در بلند مدت این صفحه نمایش‌ها توازن رنگ خود را از دست بدهند..


Active Matrix OLED یا AMOLED :

از آنجا‌ که شرکت‌های سازنده همواره به دنبال کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر باتری دستگاه‌ها هستند، به‌کار‌گیری یک قالب یا ماتریس فعال در OLED این مهم را برای ایشان مقدور می‌کند.

Active Matrix OLED یا AMOLED

یک ماتریس فعال در واقع یک ترانزیستور است که با ماتریس OLED یکپارچه و ممزوج می‌شود . این توصیف شاید کمی پیچیده‌ به نظر آید ؛ اما درک خروجی آن بسیار ساده است : مدار الکتریکی برای روشن کردن LED‌ها به شدت با خود LED یکپارچه می‌شود تا مصرف انرژی بسیار کمتری ‌به دست دهد. نتیجه عمر بیشتر باتری در دستگاه است ..

همچنین این صفحه نمایش‌ها Refresh Rate بسیار بالایی دارند که از آن‌ها یک صفحه نمایش خوب برای بازی و دیدن ویدئو‌ها ساخته است. اکنون در بازار بسیاری از گوشی‌های هوشمند از این فن‌آوری در صفحه نمایش خود بهره می‌برند..

بسیاری از محصولات شرکت سامسونگ از نمایشگر Super AMOLED استفاده می کند که تکنولوژی تاچ را هم با این صفحات همخوان کرده است. نتیجه نمایشگرهای AMOLED نازکتر، پرنورتر و شفاف تری هستند . چرا که نیازی به اضافه کردن یک صفحه جداگانه روی نمایشگر برای دریافت فرمان های لمسی نیست.

البته این‌ها فن‌آوری‌های مشهور و شایع در طراحی صفحه نمایش‌های موبایل است که ‌‌در بازار است . بی‌گمان این حوزه از فناوری در آینده نزدیک ، تغییرات بسیاری ‌به خود خواهد دید و از هم اکنون باید منتظر ورود فن‌آوری‌هایی چون TOLED یا صفحه نمایش‌های شفاف و Quantum-dot LED ‌ها باشیم که صفحه نمایش های آینده بازار هستند..

موفق و پیروز باشید.

منبع : TABNAK ، DIGIATO

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cp-codfk

نظرات ثبت شده بدون دیدگاه

توضیحات پیشنهادی نظرات اشتراک