تبلیغات

آموزش CloudCompare – شروع به کار

CloudCompare چیست؟ به همراه دانلود و نصب

پس از آنکه در «این لینک»، به معرفی کلی نرم‌افزار CloudCompare پرداخته شد؛ حالا نوبت آن است که با محیط این نرم‌افزار کمی آشنا شوید. بنابراین برای شروع کار، ابتدا نرم‌افزار را اجرا کنید. همچنین توضیحات این مطلب، براساس نسخه‌ی 2.10.2 تهیه شده است.

آشنایی کلی با محیط

پس از اجرای نرم‌افزار، با محیط زیر روبرو خواهید شد:

قسمت آّبی‌مانند، محیط  اصلی کار است که به آن ویو (3D View) نیز گفته شده و شکل داده (مثل مدل یک خانه‌ی سه‌بعدی در فرمت obj که وارد نرم افزار کردیم) را می‌توان در آن مشاهده کرده و با آن تعامل داشت. در سمت چپ و در پنل DB Tree، بخش‌های مختلف داده‌‍ی موجود در صحنه، به شکل درختی نمایش داده می‌شود. و در نهایت در قسمت Properties که زیر DB Tree قرار دارد، با انتخاب بخش‌های مختلف داده، می‌توان ویژگی‌های آن را مشاهده و تغییر داد.

در قسمت پایین، بخش Console قرار دارد که برخی لاگ‌های تولیدی از جمله اطلاعات، خطاها و … را نمایش می‌دهد. برای مثال، در بالا مشاهده می‌‎کنید که یک لاگ تولید شده و نوشته است که فایل obj موجود در مسیر فلان، با موفقیت بارگزاری شد.

همچنین با راست کلیک برروی قسمت‌های خاکستری کنار نرم‌افزار یا خود پنل‌ها، منویی باز می‌شود که از به کمک آن می‌توان پنل‌های مختلف نرم‌افزار را به‌حالت نمایش یا مخفی درآورد. در تصویر زیر می‌توانید این منوی راست کلیک را مشاهده کنید:

همچنین شما با درگ‌-اند-دراپ پنل‌ها می‌توانید آن‌ها را به اینطرف و آنطرف جابه‌جا کرده و شکل چینش نرم‌افزار را تغییر دهید. در بالای نرم‌افزار و سمت چپ و راست آن نیز به‌صورت پیشفرض، منوهایی با آیکون‌های مختلف قرار دارند که هرکدام بایستی موقع کار برروی پروژه‌ای توضیح داده شوند.

وارد کردن یک داده

پس از اجرای نرم‌افزار، شما یا بایستی داده‌ای را وارد کنید و یا اینکه، خودتان اشکال ابتدایی ساده‌ای را در محیط CloudCampare و توسط ابزاری که در ادامه خواهیم گفت ترسیم کنید. اما برای وارد کردن داده، بایستی از منوی File، برروی Open کلیک کرده و یا کلیدهای ترکیبی Ctrl+O را فشار دهید. سپس می‌توانید انواع مختلف فرمت‌ها را وارد نرم‌افزار کنید. از جمله فرمت‌های زیر:

  • bin (فایل باینری؛ البته هر نوع bin ای را نمی‌توان وارد کرد و فقط آن مواردی را که توسط خود CloudCampare تولید شده‌اند؛ یعنی مختص این نرم‌افزار هستند.)
  • obj
  • fbx
  • و …

در انتهای مطلب، یک فایل bin قرار گرفته که می‌توانید دانلود و وارد نرم‌افزار کنید.

ایجاد اشکال ابتدایی ساده

این‌بار به‌جای وارد کردن داده‌ای، بییایید تا از قابلیت CloudCampare  که برای ایجاد اشکال ابتدایی ساده قرار داده شده است استفاده کنیم. بدین منظور از منوی File برروی Primitive Factory کلیک کنید. با پنجره‌ی زیر روبرو خواهید شد:

در قسمت بالا، هرکدام از اشکال هندسی ابتدایی در تب‌های جدایی قرار دارند.

  • Plane: صفحه
  • Box: مکعب یا جعبه
  • Sphere: کُره
  • Cylinder: استوانه
  • Cone: مخروط
  • Dish: شبیه ظرف یا بشقاب ماهواره 😀

در بالا که پنجره‌ی ایجاد یک کره است، radius (شعاع) و  position (محل ایجاد) آن را می‌خواهد. در نهایت برروی Create کلیک کنید.

نکته
طبیعتا پس از وارد کردن یک داده از بیرون نیز می‌توان از این پنجره برای ترسیم اشکال ابتدایی استفاده کرد.

ناوبری

حالا که شکلی را در صحنه مشاهده می‌کنید، بایستی با آن تعامل داشته باشید. برای انجام این کار، امکاناتی در اختیار است.

  • نگه‌داشتن کلیک راست و حرکت ماوس: جابه‌جا شدن در ویو به طرف چپ و راست
  • نگه داشتن کلیک چپ و حرکت ماوس: چرخش یا دوران در ویو
  • جلو و عقب بردن غلتک ماوس: زوم و آنزوم
  • کلیک چپ برروی آبجکت‌ها: انتخاب آن‌ها (از DB Tree نیز می‌توان انتخاب کرد)
  • نگهداشتن Alt و بهمراه کلک چپ و جابه‌جایی ماوس: انتخاب چند آبجکت
  • دبل کلیک برروی یک آبجکت: نشان دادن اطلاعات Point (نقطه) کلیک شده در گوشه سمت چپ صحنه

منوی Display

از طریق گزینه‌های منوی Display می‌توان حالت‌های نمایشی مختلفی را تنظیم کرده و مواردی را نیز انجام داد. گزینه‌هایی که در حال حاظر بایستی بدانید:

  • Full sceen یا کلید F9: تمام صفحه کردن پنجره‌ی نرم‌افزار
  • Full screen (3D View) یا کلید F11: تمام صفحه کردن ویو
  • Toggle Centered Perspective یا کلید F3: مرکز به‌صورت پرسپکتیو نمایش داده شود یا نه (پیشفرض غیرفعال است)
  • Toggle Viwer Based Perspective یا کلید F4: دید View به شکل پرسپتیو نمایش داده شود یا نه (یشفرض غیرفعال است)
    پس از فعال شدن، حتما روتیت در ویو را تست کنید.
  • Show cursor cordinates: مختصات نشانگر ماوس در ویو نمایش داده شود یا خیر (پیشفرض غیرفعال است)
  • Lock rotation about an axis یا کلید L: قفل کردن دروان حول یک یا چند محور خاص
  • Enter bubble view mode یا B: رفتن به حالت ویوی bubble (که نحوه تعامل با ویو و نویگیت تغییر می‌کند)
  • Render to File: خروجی دید ویو داخل یک فایل (تصویر خواهد بود)

در بخش بعدی، با نحوه ویرایش آشنا خواهیم شد.

بخش بعدی (به‌زودی)بخش قبلی (مقدمه)
کانال تلگرام فول کده
تبلیغات

درباره نویسنده

هادی اکبرزاده

[ مدیر فول کده ]

علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری اطلاعات در هر زمینه‌ای
برنامه‌نویس فول استک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات ثبت شده بدون دیدگاه