توضیحات پیشنهادی نظرات اشتراک
تبلیغات

آموزش VFX Graph در یونیتی – بخش 1

Visual Effect Graph یا به اختصار VFX که در Unite LA 2018 رونمایی شد، ابزار جدیدی است که برای ساخت جلوه‌های بصری در حالت یا زمان Run-Time (ران‌تایم) به کار می‌رود. این ابزار که از GPU و دنباله‌‎ای مبتنی بر گره، برای محاسبه‎‌ی شیدرها (shader) استفاده می‌کند؛ گرچه تا به این لحظه که این مطلب در حال نوشته شدن است، همچنان در حال توسعه بوده و نسخه‌ی پایدار آن ریلیز نشده، با این حال توانایی و پتانسیل لازم را برای خلق انواع مختلف جلوه‌های بصری را دارد.

این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا یک هولوگرام علمی تخیلی، انواع آتش، دود، پنجره‌ای به همراه باران و  چیزهای مختلف دیگری را با استفاده از گره‌ها و ویژگی‌های انطباقی در حالت رانتایم خلق کرده و آنها به نمایش درآورید. در ادامه چند دمو از افکت‌های ایجاد شده توسط این ابزار را قرار داده‌ایم که توسط خود شرکت یونیتی منتشر شده است:

شروع به کار

نسخه‎ی استفاده شده برای شروع کار در این آموزش، 2019.2.13f1 می‌باشد.

برای آنکه بتوان از ویژوال افکت گرف استفاده کرد، نیاز به ایجاد پروژه‌ای از نوع High Definition RP می‌باشد. این کار را می‌توان توسط Unity Hub و در زمان ساخت یک پروژه جدید انجام داد.

همانند VFX Graph، نوع پروژه‌ی High Definition RP نیز فعلا توسط یونیتی در حال توسعه بوده و به حالت پایداری نرسیده است؛ با این حال می‌توان از آن استفاده کرد.

پس از ورود به پروژه‌ی جدید، در صحنه (Scene)، آبجکت‌هایی مشاهده می‌شود که قبلا در حالت عادی وجود نداشتند!

همچنین علاوه بر محتوای Assets، در بخش Packages نیز موارد جدیدی از جمله Visual Effect Graph به چشم می‌آید که همچنین با رفتن به منوی Windows و سپس بخش Package Manager، پس از جستجوی Visual Effect Graph مشاهده می‌شود که این پکیج نصب شده است.

اکنون برای ایجاد اولین افکت خود، بایستی در قسمت Project و داخل Assets، راست کلیک کرده و سپس از Create و Visual Effect، گزینه‌ی Visual Effect Graph انتخاب شود. همانند سایر موارد، افکت‌های VFX Graph نیز به‌صورت فایل قابل مشاهده بوده و امکان قرار دادن نام برای آن‌ها وجود دارد.

حال برای انتقال این افکت به درون صحنه، ابتدا جهت سادگی کار و شلوغ نشدن صحنه، می‌توان آبجکت Example Assets را از Hierachy غیرفعال کرد؛سپس با درگ اند دراپ (کشیدن و رها کردن) افکت از Assets به صحنه، این افکت به‌صورت آیکون قوری ظاهر خواهد شد که ذراتی از آن به سمت بالا حرکت می‌کنند و این همان سیستم ذرات یا Particle System نامیده می‌شود. همچنین با دبل کلیک برروی فایل افکت، پنجره‌ی گره‌های این افکت نمایش داده می‌شود و می‌توان تغییرات مدنظر را از این بخش به افکت اعمال کرد. در اینجا نیز همانند صحنه، می‌توان به اینطرف و آنطرف جابه‌جا شد.

در بخش‌های بعدی، به روند کار این گره‌ها پرداخته خواهد شد.

بخش بعدی (به زودی)
کانال تلگرام فول کده

درباره نویسنده

هادی اکبرزاده

[ مدیر فول کده ]

علاقه‌مند به اشتراک‌گذاری اطلاعات در هر زمینه‌ای
برنامه‌نویس فول استک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات ثبت شده بدون دیدگاه