تبلیغات

آموزش Rockstar Editor در GTA V جهت ضبط و ویرایش ویدیو

Rockstar Editor یا ویرایشگر راک استار، قابلیت ویژه‌ای در بازی GTA V است؛ که اجازه‌ی ضبط، ویرایش و اشتراک‌‌گذاری ویدیوهای ایجاد شده از فوتیج، در حالت آنلاین و آفلاین GTA V را به شما می‌دهد. اما همه چیز به یک ضبط و ویرایش ساده ختم نمی‌شود و این ابزار قدرتمند، اتفاقات بازی را بصورت انعطاف‌پذیر ذخیره می‌کند! یعنی مثلا شما می‌توانید پس از ضبط، جایگاه دوربین را تغییر دهید و …

در این مطلب به درخواست شما دوستان عزیز، به موارد ابتدایی کار با این ابزار می‌پردازیم.

شروع به کار

وارد بازی شوید:

  1. اولین اقدام این است که یک سناریو برای خود در نظر بگیرید. مثلا از یک نقطه به نقطه‌ی دیگری حرکت کرده و چند نفر را از دیار فانی محو کنید. 😀 سعی کنید سکانس کوتاه‌تری باشد؛ مثلا 10 ثانیه.
  2. برای شروع ضبط، کافیست کلید F1 را فشار دهید؛ سپس یک دایره‌ی قرمز رنگ همانند ساعت در گوشه سمت چپ و بالای نقشه شروع به پر شدن می‌کند؛ این یعنی صحنه در حال ضبط شدن بوده و دید شما از بازی، دوربین پیشفرض ویدیو خواهد بود.
  3. شما در هنگام ضبط، بایستی سناریوی خود را پیاده کنید؛ اگر چنانچه قصد داشتید ویدیو را کات یا متوقف کنید، کلید F1 را فشار دهید؛ اما اگر این کلید را فشار ندهید، پر شدن دایره‌ی قرمز رنگ، به معنی پایان یک سکانس خواهد بود و سپس سکانس جدید شروع به ضبط شدن می‌کند! در واقع GTA V اجازه‌ی ضبط طولانی به شما نمی‌دهد و کلیپ را تکه‌تکه می‌کند. بنابراین شما در نهایت باید F1 را برای پایان ضبط فشار دهید.

سکانس‌های ضبط شده، در کدام قسمت از کامپیوتر ذخیره می‌شوند؟!

  1. جهت دسترسی به فایل سکانس‌های ذخیره شده، در محیط فایل اکسپلورر ویندوز به مسیر زیر بروید:
  2. سکانس‌ها با پسوند clip در این پوشه قرار دارند؛ اما کنار آنها یک فایل jpg به عنوان Thumbnail (تصویر بندانگشتی) جهت پیشنمایش در داخل بازی نیز وجود دارد. متاسفانه این سکانس‌ها در حالت خارج از بازی به کارمان نمی‌آیند و بایستی آنها را در خود بازی ویرایش کرده و سپس خروجی بگیریم.

ویرایشگر کجاست؟!

حالا ویرایشگر راک‌استار دقیقا کجای بازی قرار دارد؟!

  1. در محیط بازی، کلید Esc را بزنید تا وارد منو شوید.
  2. کلید جهت چپ را بزنید تا به انتهای لیست بروید؛ سپس گزینه‌ی ROCKSTAR EDITOR را مشاهده خواهید کرد. آن را انتخاب کرده و کلید Enter را بزنید.
  3. حالا با منوی ویرایشگر راک‌استار روبرو خواهید شد که بصورت زیر می‌باشد:
  4. گزینه‌های متعددی وجود دارند؛ که مهم‌تریناش Create New Project و Director Mode و Clip Management است.
    • Create New Project: ساخت پروژه‌ی جدید (از روی سکانس‌های ضبط شده)
    • Load Project: بارگزاری پروژه‌های قبلی
    • Director Mode: حالت کارگردانی
    • Clip Management: مدیریت سکانس‌ها یا کلیپ‌های ذخیره  شده (مثلا پاک کردنشان)
    • Video Gallary: گالری ویدیو
    • Tutorials: آموزش‌های ویرایشگر راک استار توسط خود راک استار
    • Quit Game: خروج از بازی
    • Exit Rockstar Editor: خروج از ویرایشگر راک‌استار

ایجاد پروژه جدید

جهت ایجاد یک پروژه از روی کلیپ‌ها یا سکانس‌های ذخیره شده، بایستی از گزینه‌ی Create New Project استفاده کنید. بنابراین روی این گزینه در منو کلیک کرده تا وارد بخش زیر شوید:

  1. در اینجا احتمالا فقط یکی از گزینه‌ها برایتان نمایش داده شود؛ بنابراین برروی Add Clip جهت افزون کلیپ، کلیک کنید. گزینه‌‌هایی را مشاهده خواهید کرد:
    • Clips by Date: لیست کلیپ‌ها براساس تاریخ
    • Clips by Name: لیست کلیپ‌ها براساس نام
    • Clips by Size: لیست کلیپ‌ها براساس اندازه
    • Created/Favorited Today: لیست کلیپ‌های ایجاد شده و محبوب امروزتان
    • Used in Projects: لیست کلیپ‌های استفاده شده در پروژه‌ها
    • Favorites: لیست کلیپ‌های محبوبتان
  2. از یکی از بخش‌های بالا، کلیپ مورد نظر خود را انتخاب کرده و برروی آن دابل کلیک کنید یا Enter را بزنید. هم اکنون یک حالت پیشنمایشی از کلیپ را مشاهده خواهید کرد:
  3. برروی تصویر آن کلیک کرده و سپس Enter را بزنید. اسپلش اسکرینی بصورت زیر مشاهده خواهید کرد:
  4. اندکی بعد وارد صحنه خواهید شد که یک منویی در گوشه سمت چپ و بالا نیز قرار دارد:

ویرایش کلیپ

حالا که وارد صحنه شدیم، چگونه با گزینه‌‌ها کار کنیم؟! 😐 اصلا اینجا چه خبره و چی به چیه؟! 😀

  • در انتهای صفحه کلیدهایی را مشاهده می‌کنید. این کلیدها ممکن است در حالت دیگری که مثلا وارد گزینه جدیدی شدید متفاوت باشند. بصورت پیشفرض:
    • Enter: انتخاب کردن یک گزینه در منو (Select)
    • Esc: بازگشت به عقب (Back)
    • کلید [ و ]: جابه‌جایی بین چرخه تغییرات (Cycle)
    • کلید Space: پخش و توقف کلیپ
  • با استفاده از ماوس می‌توانید برروی هر گزینه‌ای کلیک کنید. حتی کلیدهای انتهای صفحه (البته بجز چند مورد) …
  • از کلید Esc برای محو کردن منوی گوشه‌ی بالا، سمت چپ استفاده کنید. سپس گزینه‌های انتهای صفحه تغییر خواهند کرد؛ که از گزینه‌ی Edit Marker (کلید M) برای نمایش مجدد منو می‌توانید استفاده کنید.
  • در حالت عادی، با غلتک ماوس می‌توانید کلیپ را عقب جلو ببرید و یا اینکه از روی نوار زمان، برروی مکان مورد نظر کلیک کرده و سپس با درگ اند دراپ، زمان فعلی کلیپ (صحنه) را جابه‌جا کنید. از کلیدهای جهت‌دار روی کیبورد نیز می‌توان برای تغیر زمان فعلی ویدیو استفاده کرد. (توجه داشته باشید که موقع تغییر نوار زمان، منو محو شده و کلیدهای چپ و راست برای تغییر زمان فعال می‌شوند؛ بنابراین در حالتی که منو فعال باشد، کلیدهای چپ و راست برروی منو کار می‌کنند.)
  • با درگ اند دراپِ اهرم‌های سمت چپ و راست روی نوارِ زمان، کلیپ را از چپ و راست ببرید.

اما منو شامل گزینه‌های زیادی است! از کلیدهای جهت‌دارِ بالا و پایین برای جابه‌جایی بین گزینه‌ها و از کلیدهای چپ و راست برای تغییر برخی مقادیر می‌توان استفاده کرد. البته همه‌ی اینکارها را با ماوسنیز می‌توان انجام داد و نیازی به کلید خاصی نیست.

برای شروع وارد منوی Effects (افکت‌ها) شوید.

حالا مقدار فیلتر را با کلیدهای چپ و راست و یا ماوس، به گزینه دلخواه تغییر دهید. خواهید دید حالت نمایش صفحه تغییر می‌کند

در این هنگام در اتنهای صفحه، کلید جدید F5 را مشاهده می‌کنید که برای Save بکار می‌رود. اگر روی آن کلیک کنید، تغییرات پروژه ذخیره می‌‌شوند؛ ولی این ذخیره شدن تنها در حالت پروژه‌ای بوده و هنوز خروجی نهایی صورت نگرفته است. در واقع هربار پس از اعمال تغییرات، دکمه F5 برای ذخیره فعال خواهد شد.

برای ادامه کار، با کلید Backspace به منوی قبل برگشته و سپس به Cameras یا دوربین‌ها بروید. دو گزینه زیر را مشاهده می‌کنید:

  • Camera Type: نوع دوربین
  • Shake: لرزش دوربین (مثلا حالتی که الکل خورده باشد)

پس از تغییر دو گزینه بالا، گزینه‌های جدیدی ظاهر می‌شوند. مثلا مقدار گزینه Camera Type برروی Game Camera (دوربین بازی) قرار دارد. شما می‌توانید آن را به موارد زیر تغییر دهید:

  • Free Camera: دوربین آزاد
  • Preset Front: نمای جلو
  • Preset Rear: نمای پشت
  • Reset Left: نمای چپ
  • Preset Right: نمای راست
  • Preset Overhead: نمای بالا

آن را روی Free Camera تنظیم کنید تا برخی موارد را توضیح دهیم:

  • Look at Target: تعیین سوژه‌ای مشخص برای دوربین (مثلا خود بازیکن یا ماشین‌ها و انسان‌های اطراف آن که گر مقدار آن را تغییر دهید، اولین گزینه Player است.)
  • Move with Target: حرکت دوربین با هدف یا سويه‌ی مشخص شده
  • Edit Camera: ویرایش دستی دوربین!

توجه داشته باشید که در هر نقطه‌ای Edit Camera بزنید، یک مارکر برروی مکان فعلی نوار زمان افتاده و تغییرات از آن لحظه به بعد اعمال می‌شوند. بعد از اینکه وارد Edit Camera شدید، از کلیدهای WASD و کلیدهای جهت و کلیک‌‌پماوس+درگ ماوس می‌توانید برای تغییر مختصات دوربین استفاده کنید.

F5 بزنید تا تغییرات ذخیره شود.

خروجی گرفتن

برای خروجی گرفتن، در منوی Create New Project، گزینه‌ی جدید Export برایتان ظاهر شده است.

حالا تعداد فریم ریت و بیت ریت را می‌توانید مشخص کرده و سپس برروی Export کلیک کنید.

نام فایل خروجی را وارد کرده Enter بزنید. توجه داشته باشید که کیبوردتان برروی حروف انگلیسی باشد:

مجدد Enter را بزنید.

صحنه شما شروع به رندر گرفته شدن خواهد کرد. درصد آن را در گوشه سمت راست و پایین مشاهده می‌کنید و از کلید Esc می‌توانید برای توقف آن استفاده کنید:

مسیر فیل خروجی

برای اینکه بتوانید به فایل MP4 رندر شده دسترسی داشته باشید:

  1. در محیط ویندوز، کلیدهای ترکیبی Win + R را فشار دهید. منظور از Win، کلید پرچم است.
  2. عبارت AppData را نوشته و Enter بزنید.
  3. وارد مسیر زیر شوید:
  4. ویدیوی شما اینجاست و به شما لبخند می‌زند. 🙂 تمام 😀

چه خبره حجمو!

شاید برایتان سوال شود که چرا فایل کلیپ سکانس ذخیره شده در مقایسه با فایل MP4 رندر شده حجم بسیار کمی داشته و فایل خروجی انقدر حجیم است؟! جواب سادست؛ ولی نیاز به دانش تخصصی دارد. بنابراین یک مثال در دنیای واقعی برای شما می‌زنم:

شما اگر اطلاعات دکور منزل خود را درون یک فایل متنی بنویسید و مثلا بگویید میز در فلان جا قرار دارد و … حجم بیشتری خواهد داشت یا اگر یک تصویر تهیه کنید؟! طبیعتا فایل کلیپ، اطلاعات محیط را در خود نگهداشته و درون بازی براساس آن اطلاعات، محیط را برایمان می‌چیند. اما خروجی نهایی مجبور است براساس کیفیتی که برایش تنظیم شده، اطلاعاتی که از کل صحنه در هر فریم می‌بینید را درون فایل نگهداری کند تا بتوان آن را بصورت جدا و بدون وابستگی به بازی مشاهده کرد. شما فایل کلیپ را نمی‌توانید خارج از بازی و بدون وابستگی به آن مشاهده کنید! چرا که درون فایل کلیپ مثلا گفته شده است بازیکن فرانکلین در حال راه رفتن از مختصات  فلان است؛ اما اینکه فرانکلین کیست، درون بازی تعریف شده و موقع خروجی گرفتن مجبور است تک تک اطلاعات بصری را درآن فایل نهایی و با توجه به کیفیتی که برایش تنظیم شده است ثبت کند.


مود کارگردان صحنه
از مود جالبی که در این زمینه وجود دارد و به شما در ساخت ویدیوهای بهتر و حرفه‌ای‌تری کمک می‌کند، می‌توان به مود کارگردان صحنه اشاره کرد. «لینک دانلود»
تبلیغات
0
کانال تلگرام فول کده
تبلیغات

درباره نویسنده

هادی اکبرزاده

[ مدیر فول کده ]

علاقه‌مند به اشتراک گذاری اطلاعات در هر زمینه‌ای / برنامه‌نویس و دانشجوی ارشد رشته شبیه‌ساز هوشمند - در حال نوشتن یه رمان (اگه خدا بخواد و تموم شه ?)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات ثبت شده بدون دیدگاه