تبلیغات

تابع random در Processing – ایجاد یک عدد تصادفی (رندوم، شانسی)

تولید عدد تصادفی یکی از مواردیست که در بسیاری از پروژه‌ها کاربرد دارد. به صورت ساده این کار را می‌توان با استفاده از کلاس Math جاوا انجام داد که کمی پیچیدگی دارد؛ اما در پروسسینگ، تابعی با نام random برای این کار تعریف شده است.

راهنما

سینتکس و ساختار حالت‌های مختلف تابع:

random(high)
random(low, high)

ورودی‌ها:

  • low (از نوع float): ابتدای بازه
  • high (از نوع float): انتهای بازه

خروجی: (از نوع float): عدد تصادفی تولید شده در بین ابتدا و انتهای بازه


در ساختار اول که مقدار low مشخص نمی‌شود، ابتدای بازه برابر 0 خواهد بود.

مثال‌ها

مثال 1: یک حلقه‌ی for، که از 0 تا 99 رفته و هر بار داخل آن، یک عدد تصادفی بین 0 تا 50 ایجاد می‌‎شود؛ سپس ضخامت قلم (stroke) را 5 برابر آن عدد رندوم قرار داده و خطی را ترسیم می‌کنیم! این خط، از مختصات x=50 و  y=i، به مختصات x=50+r (عدد تصادفی بعلاوه 50) و دوباره y=i رسم خواهد شد.


مثال 2: بار دیگر نیز همان حلقه‌ی مثال قبلی را در اختیار داریم؛ اما این بار، عدد تصادفی ما بین بازه‌ی -50 تا 50 بوده و در نهایت، عدد تولید شده را فقط پرینت می‌کنیم!


مثال 3: تصور کنید، قصد دارید که یک مقدار تصادفی، از داخل یک آرایه انتخاب کنید! کافیست تا طول بازه‌ی تابع رندوم را برابر با طول آرایه مشخص کنید! به صورت زیر:

همچنین خروجی آن را به int تبدیل کرده‌ایم؛ چرا که ایندکس، یک int می‌باشد!

مرتبط

  • randomSeed()
  • noise()
تبلیغات
0
کانال تلگرام فول کده
تبلیغات

درباره نویسنده

هادی اکبرزاده

[ مدیر فول کده ]

علاقه‌مند به اشتراک گذاری اطلاعات در هر زمینه‌ای / برنامه‌نویس و دانشجوی ارشد رشته شبیه‌ساز هوشمند - در حال نوشتن یه رمان (اگه خدا بخواد و تموم شه 😁)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات ثبت شده بدون دیدگاه