تبلیغات

دوره H پایتون – فصل 2: ساختار کنترلی – درس 3: حلقه While

دوره H پایتون

دوره H برنامه نویسی پایتون
فصل دوم: ساختار کنترلی پایتون
درس سوم: حلقه While در پایتون


دوره‌های H
دوره‌ی H، یک دوره‌ی فشرده می‌باشد که برای زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی در نظر گرفته شده است و در آن بصورت خلاصه و مفید، به بیان مهم‌ترین مباحث هر زبان برنامه‌نویسی پرداخته می‌شود تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به ابتدایی‌ترین موارد موجود در یک زبان برنامه نویسی مسلط شد. برای مطالعه بیشتر و لیست تمامی دروس این دوره کلیک کنید...

قبلا در مقاله‌ای جدا، با «مفهوم حلقه در برنامه‌نویسی» آشنا شدیم و بنابراین اگر مفهوم حلقه را نمی‌دانید، ابتدا آن مقاله را مطالعه کنید.

اما حالا با روش استفاده از حلقه while در پایتون آشنا خواهیم شد.

حلقه while

حلقه while، همانند دستور شرطی if در پایتون نوشته می‌شود! به این صورت که به جای if، از while استفاده می‌کنیم. و البته برخلاف if، نمی‌توان برای آن از else استفاده کرد. برای مثال:

در اینجا می‌بینید که یک متغیر تعریف شده و مقدار آن برابر 1 در نظر گرفته شده است، سپس شرط حلقه کوچکتر یا مساوی بودن این متغیر از مقدار 5 می‌باشد، و در انتهای حلقه این متغیر یکی به مقدارش اضافه شده است، بنابراین انتظار می‌رود این حلقه 5 بار اجرا شده و در اجرای آخر که متغیر 6 می‌شود، از حلقه خارج شود. و در نهایت پس از خروج از حلقه، مقدار «Finished» چاپ خواهد شد. همچنین، همانطور که می‌دانید، از فاصله برای ایجاد بدنه‌ی حلقه استفاده شده است. خروجی کد بصورت زیر خواهد شد:

>>>
1
2
3
4
5
Finished!
>>>

حلقه بی‌نهایت

حالا بیایید یک حلقه بی‌نهایت در پایتون بنویسیم:

شرط حلقه همیشه صحیح است و بنابراین با اجرای این کد، برنامه تا بی‌نهایت عبارت «FuLLKade.COM» را چاپ بطور پیوسته چاپ می‌کند! 😐 🤨
البته با فشردن Ctrl + C  همانطور که در فصل قبل گفته شد، می‌توانید برنامه را متوقف کنید.

کد بالا را بصورت زیر هم می‌توان نوشت:

استفاده از break

طبق تعریفی که از break در مقاله «مفهوم حلقه در برنامه‌نویسی» داشتیم، می‌توان با استفاده از آن، حلقه را شکسته و از آن خارج شد. برای مثال:

همانطور که می‌بینید، این یک حلقه بی‌نهایت است! اما داخل حلقه بررسی کردیم که اگر متغیر i، مقدارش از 5 بزرگتر شد، ابتدا پیام «Breaking» چاپ شده و سپس حلقه را بشکند؛ که باعث خارج شدن از حلقه خواهد شد. در نهایت نیز عبارت «Finished» چاپ می‌شود که بیرون حلقه قرار دارد. خروجی کد بصورت زیر خواهد شد:

>>>
0
1
2
3
4
Breaking
Finished
>>>

نکته
توجه داشته باشید که استفاده از دستور break در خارج از حلقه، باعث تولید خطا خواهد شد و این دستور تنها به داحل حلقه اختصاص دارد.

استفاده از continue

طبق تعریفی که از continue در مقاله «مفهوم حلقه در برنامه‌نویسی» داشتیم، می‌توان با استفاده از آن به دور بعدی حلقه رفت! به مثال زیر دقت کنید:

در اینجا و در انتهای حلقه، مقدار شمارنده را چاپ می‌کنیم؛ اما اگر چنانچه مقدار این شمارنده برابر 2 باشد، عبارت «Skipping 2» یا بیخیال 2 شدن را چاپ کردیم و سپس به دور بعدی حلقه رفته‌ایم! یعنی حلقه دیگر به چاپ خود شمارنده نخواهد رسید و به دور بعدی می‌رود! خروجی کد بالا بصورت زیر خواهد بود:

>>>
1
Skipping 2
3
4
Breaking
Finished
>>>

نکته
توجه داشته باشید که استفاده از دستور continue نیز همانند break در خارج از حلقه باعث تولید خطا خواهد شد و این دستور تنها به داحل حلقه اختصاص دارد.
درس بعدیدرس قبلی
تبلیغات
0
کانال تلگرام فول کده
تبلیغات

درباره نویسنده

هادی اکبرزاده

[ مدیر فول کده ]

علاقه‌مند به اشتراک گذاری اطلاعات در هر زمینه‌ای / برنامه‌نویس

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات ثبت شده بدون دیدگاه