تبلیغات

دوره H پایتون – فصل 3 (توابع و ماژول‌ها) – درس 4 (ماژول‌ها)

دوره H پایتون
نوشته شده توسط هادی اکبرزاده

دوره H برنامه نویسی پایتون
فصل سوم: توابع و ماژول‌ها در پایتون
درس چهارم: ماژول ها در پایتون


‌قبل از مطالعه‌ی این درس، ابتدا مقاله‌ی «ماژول چیست؟! برنامه‌نویسی ماژولار چیست؟!» را مطالعه کید. سپس در ادامه با فول کده همراه باشید.

ماژول ها در پایتون

راه اصلی استفاده از ماژول‌ها در پایتون، اضافه کردن دستور import module_name در ابتدای کد می‌باشد. و سپس به صورت module_name.var به توابع و متغیرهای درون آن دسترسی پیدا می‌کنیم که var در اینجا نام تابع یا متغیر می‌باشد. برای مثال، در کد زیر از ماژول random برای تولید عدد رندوم (تصادفی) استفاده کرده‌ایم:

در اینجا می‌بینید که توسط یک حلقه، 5 بار عدد تصادفی بین 1 تا 6 ایجاد کرده‌ایم. در واقع تابعی با نام randint که در ماژول random تعریف شده است، برای انجام این کار استفاده شده است. خروجی کد بالا همواره یکسان نخواهد بود

وارد کردن یک تابع خاص از یک ماژول

کد بالا، کل ماژول را در کد فعلی‌ای که در حال نوشتن آن هستیم وارد می‌کند! اما راهی وجود دارد تا بتوانیم تنها توابع و متغیرهایی که می‌خواهیم را وارد کرده و  مستقیم از آن‌ها و بدون نوشتن نام ماژول استفاده کنیم! به طورلی که انگار در کد خودمان تعریف شده‌اند نه در ماژول دیگر. در مثال زیر، ما ثابت pi را از ماژول math وارد کرده‌ایم:

در این کد با استفاده از دستور from مشخص کرده‌ایم که از چه ماژولی می‌خواهیم چه چیزی را وارد کنیم. و ما از ماژول math ثابت pi را وارد کرده‌ایم و در ادامه‌ی کد، بدون اینکه به نام ماژول اشاره کنیم، مستقیم نام ثابت pi را درون print نوشته‌ایم.

اگر به جای pi، علامت * را قرار دهیم، یعنی همه چیز را از داخل ماژول math وارد کد کن! و البته این دستور، با دستور import math متفاوت است! چرا که در اینجا، نیازی به نوشتن نام ماژول نخواهد بود!

نکته‌ی مهم این است که این حالت ممکن است باعث تداخل نام‌های تکراری موجود در کد شما و کد ماژول شود! برای مثال ممکن است شما از یک نامی که برای یک تابع استفاده کرده‌اید، آن نام در math نیز استفاده شده باشد و این باعث تداخل خواهد شد.

وارد کردن یک ماژول نامعتبر

اگر ماژولی که وجود ندارد یا به عبارتی نصب نشده است را وارد کنید، با خطای InmportError رو به رو خواهید شد:

وارد کردن با نام دلخواه

برای اینکه از تداخل جلوگیری کنیم، می‌توانیم خود ماژول یا چیزی که از داخل آن وارد می‌کنیم را با نام دلخواه به کد خود معرفی کنیم! برای این کار، از کلیدواژه‌ی as استفاده خواهد شد. به مثال زیر دقت کنید:

تابع sqrt که برای به دست آوردن ریشه‌ی دوم یک عدد به کار برده می‌شود. (همان رادیکان ساده)، را در این کد به نام square_root معرفی و سپس از آن در داخل print استفاده کرده‌ایم.

درس بعدیدرس قبلی
تبلیغات
0
کانال تلگرام فول کده

درباره نویسنده

هادی اکبرزاده

[ مدیر فول کده ]

دانشجوی ارشد شبیه ساز هوشمند و مدیر فول کده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات ثبت شده بدون دیدگاه