هرمینال
هرمینال

سفارش ساخت ربات تلگرام اختصاصی + هزینه ساخت ربات تلگرام

ربات‌های تلگرامی در هرمینال معمولا با زبان PHP طراحی و توسعه داده می‌شوند. جهت سفارش ربات تلگرام از طریق بخش «ارتباط با ما» اقدام نمایید.

فهرست مطالب

ربات تلگرام چیست؟

همه ما روزانه در پیام‌رسان‌های مختلف از جمله تلگرام با دوستان خود به چت و گفتگو می‌پردازیم. چت کردن یک فرآیند ارتباط از راه‌دور جهت گفتگو همانند پیامک است که در آن اتصال به‌صورت زنده و بلادرنگ می‌باشد. در این ارتباط امکان ارسال پیام‌های مختلف می‌تواند وجود داشته باشد؛ که ساده‌ترین نوع آن متنی است. انواع دیگر پیام‌ها نیز شامل پیام صوتی، تصویری و … هستند.

اکنون در این ارتباط که می‌تواند بین دو یا چند شخص باشد، انسان‌های حقیقی در حال تولید محتوا، ارسال آن به یکدیگر و پاسخ‌دهی هستند. اگر فرآیند انجام این کارها را از انسان گرفته و به یک نرم‌افزار بدهیم، آن نرم‌افزار به یک ربات تبدیل خواهد شد که امور را به‌طور خودکار انجام می‌دهد. در تلگرام به این موارد، ربات تلگرام گفته می‌شود.

اطلاعات بیشتر درباره ربات تلگرام و نحوه‌ی ایجاد یک حساب کاربریِ ربات در «آموزش استفاده از بات فادر» توضیح داده شده است. بنابراین پس از مطالعه‌ی این آموزش و یا با دانش قبلی خود می‌دانید که دو نوع حساب یا اکانت ربات در تلگرام می‌تواند وجود داشته باشد. یک نوع ربات مبتنی بر بات فادر بوده و نوع دیگر براساس یک حساب کاربری با شماره تلفن است. مورد اول به ربات‌های توکن‌دار و مورد دوم به ربات‌های شماره‌ای یا CLI نیز مشهور هستند. ولی از این به‌بعد در متن، منظور از ربات تلگرام همان مورد اول است؛ که در واقع سیستم اصلی تلگرام برای ایجاد ربات بوده و 99 درصد ربات‌های موجود در تلگرام از طریق این سیستم ساخته می‌شوند. مزیت آن این است که امکانات بیشتری را نسبت به حالت عادی که شماره تلفن است در اختیار قرار داده و همچنین پیاده‌سازی و استفاده از آن نیز بسیار ساده‌تر است. البته گاهی به‌ناچار مجبوریم از ربات‌های CLI استفاده کنیم چرا که ربات تلگرام دسترسی به همه چیز را ندارد.

هزینه ساخت ربات تلگرام

طبق توضیحات موجود در لینکِ «عوامل تعیین هزینه برنامه‌نویسی در هرمینال»، هزینه کاملا وابسته به نوع پروژه و نیازهای مشتری است؛ بنابراین هیچ هزینه‌ی آماده‌ای وجود ندارد.


برخی قابلیت‌های عمومی

در ادامه چند قابلیت که ممکن است در تمامی ربات‌های تلگرامی مورد نیاز باشند آورده شده است. مشتری بایستی نحوه‌ی کارکرد دقیق این قابلیت‌ها را نیز توضیح دهد، در غیر این‌صورت یک حالت پایه و پیشفرض در نظر گرفته می‌شود.

1. ذخیره اطلاعات مخاطبان ربات در دیتابیس

با ورود یک شخص حقیقی به ربات، اطلاعات حساب کاربری او در جایی ذخیره نمی‌شود؛ لذا ربات بعدا نمی‌تواند متوجه شود که چه کاربرانی تا به حال از آن استفاده کرده‌اند. این مورد گرچه برای برخی از ایده‌های مربوط به ربات تلگرام الزامی است، اما همیشه هم ضروری نیست.

اطلاعات اصلی که قرار است در دیتابیس ذخیره شود شامل این موارد خواهد بود:

  • نوع چت: پی‌وی/گروه/کانال
  • نام، نام‌خانوادگی و یا عنوان کانال یا گروه
  • نام کاربری
  • تاریخ جوین شدن
  • تاریخ آخرین بروزرسانی (پیام دریافت شده)

2. جوین اجباری به کانال/گروه

احتمالا دیده‌اید که برای کار کردن با برخی از ربات‌ها، باید در یک یا چند کانال/گروه جوین و عضو شد. کاربردهای این قابلیت:

  • افزایش ممبرها/اعضای کانال/گروه
  • استفاده به‌عنوان یک سیستم اسپانسری/تبلیغاتی.
  • جمع‌آوری کاربران در یک کانال/گروه برای کارهایی مثل ارسال پیام به تمامی آن‌ها.

3. ارسال پیام همگانی

هیچ روش خاصی توسط تلگرام برای ارسال پیام به تمامی مخاطبان یک ربات وجود ندارد؛ و اگر یک ربات بخواهد به تک تک کاربران خود پیامی ارسال کند، باید این کار را یک به یک انجام دهد. بنابراین طبیعی است که آن ربات به مورد اول یعنی ذخیره‌ی اطلاعات مخاطبان در دیتابیس نیاز خواهد داشت. از این قابلیت می‌توان برای ارسال تبلیغات استفاده کرد.

نکته: با وجود قابلیت جوین اجباری، احتمالا نیازی به این مورد نداشته باشید.


اسکریپت یا سورس ربات

همانطور که در لینکِ «عوامل تعیین هزینه برنامه‌نویسی در هرمینال» توضیح داده شد، نوع خروجی نیز بر قیمت پروژه تاثیر دارد. بنابراین این مورد باید از سمت مشتری مشخص شود که آیا قصد دریافت سورس‌کد کامل ربات را دارد یا فقط اسکریپت و فایل اجرایی کافی است. البته در حالتی که سورس‌کد در اختیار قرار نگیرد، همچنان امکان ویرایش و شخصی‌سازی بخش‌هایی از ربات ممکن خواهد بود.


هزینه نصب و راه‌اندازی ربات

نصب و راه‌اندازی رباتی که برای شما توسعه داده می‌شود برای یک بار کاملا رایگان بوده و نیازی به پرداخت هزینه مجزا نیست؛ گرچه راهنمای نصب و تغییر پیکربندی ربات نیز به‌طور کامل در اختیار شما قرار می‌گیرد.

انحصار پروژه اختصاصی

به‌طور پیشفرض تمامی پروژه‌های اختصاصی که برای مشتریان طراحی ‌می‌شود تا مدت زمانی تحت انحصار و مختص همان مشتریان خواهند بود و هرمینال نمی‌تواند کد اصلی پروژه را در اختیار عموم قرار دهد. منظور از حالت عمومی این است که آن را در یک فضایی مثل وبسایت نشر کند. پروژه‌های بالاتر از ده میلیون تومان انحصار شش ماه به بالا داشته و پروژه‌های کمتر از این مبلغ، انحصار یک الی شش ماه دارند. وابسته به مبلغ پروژه این انحصار می‌تواند دائمی باشد.

پشتیبانی فنی پروژه‌ها

بعد از اتمام کار و در اختیار قرار دادن خروجی نهایی، یک الی شش ماه امکان پشتیبانی فنی رایگان وجود دارد؛ که این مورد تنها شامل رفع باگ و اشکالات پروژه می‌باشد.  همچنین بدیهی است که افزودن قابلیت‌های جدید نیز هزینه‌های مجزایی خواهد داشت و جزء این مورد از پشتیبانی به‌حساب نمی‎آید.


جهت سفارش ربات تلگرام از طریق بخش «ارتباط با ما» اقدام نمایید.

سوالات متداول

هزینه ساخت ربات تلگرام چقدر است؟

هزینه ساخت و برنامه نویسی ربات تلگرام کاملا وابسته به نوع پروژه و نیازهای مشتری است؛ بنابراین هیچ هزینه‌ی آماده‌ای وجود ندارد.

از کجا می توانم سفارش ساخت و برنامه نویسی ربات تلگرام ثبت کنم؟

شما می‌توانید از صفحه «ارتباط با ما» در وبسایت هرمینال اقدام به سفارش طراحی و برنامه نویسی ربات تلگرام اختصاصی نمایید.