تبلیغات

نقد و بررسی بازی STASIS

نقد و بررسی بازی STASIS

نقد و بررسی بازی STASIS

ترس از دید ایزومتریک

در این مطلب نقدی بر بازی زیبای STASIS انجام داده ایم. دلیل اصلی ما برای بررسی این بازی خلاقیتی است که سازنده در ساخت بازی به کار برده تا جایی که موفق شده المان های سبک ترسناک را در عنوانی بگنجاند که به ذات یک بازی ماجرایی به شمار می ورد و برخلاف تمام بازی های ترسناک، از زوایه دوربین اول شخص و سوم شخص بهره نمی گیرد. در STASIS دنیای بازی را با دوربین ایزومتری مشاهده می کنید و تمام چیزی که برای حرکت در آن نیاز دارید، یک ماوس و استفاده از کلیک های آن است. داستان بازی از جایی شروع می شود که شخصیت اصلی داستان، جان ماراچک از یک محفظه نگهداری در سفینه فضایی موسوم به گروم لیک به هوش می آید و و بلافاصله با مشاهده تجهیزات شکسته شده، لکه های خون فراوان و سوت و کور بودن محیط متوجه می شود اتفاق بزرگی در این محل به قوع پیوسته است. برای خواندن نقد بازی در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

STASIS-cover

نام بازی: STASIS
ناشر: Daedalic Entertainment
سازنده: The Brotherhood Games
تاریخ انتشار: ۳۱ آگوست ۲۰۱۵ (دوشنبه ۹ شهریور)
پلتفرم ها: Microsoft Windows, OS X
سبک: ماجراجویی-ترسناک

هدف اصلی جان پیدا کردن همسر و دخترش است. اما به مرور این انگیزه ایجاد می شود تا دریابد چه اتفاقی در این محل رخ داده و اصلا او چگونه از چنین جایی سر درآورده است. از توضیح بیشتر در خصوص داستان اجتناب می کنیم، ولی پاسخی که در نهایت جان در می یابد، غم انگیز است و تاثیر زیادی روی بازیکن گذاشته و او را به فکر و تامل برمی انگیزد.

شخصیت اصلی داستان، جان ماراچک می باشد که هدف اصلی جان پیدا کردن همسر و دخترش است.

شخصیت اصلی داستان، جان ماراچک می باشد که هدف اصلی جان پیدا کردن همسر و دخترش است.

هر چه داستان جلوتر می رود و به حقایق بیشتری در خصوص تاریخچه سفینه گروم لیک دست می یابید و گره های داستانی به مرور گشوده می شود، از احساسات قوی و تلخی که بازی برایتان ایجاد می کند نباید شگفت زده شوید. صحنه هایی در STASIS وجود دارد که هرگز آنها را فراموش نخواهید کرد و هر چه به انتهای بازی نزدیک تر می شوید، به شمار این صحنه ها افزوده می شود. راستش این شیوه ای از ترس و ترساندن است که بازی به جای این که با شوک های ناگهانی شما را از جا بپراند و لحظه به لحظه از این تکنیک برای ترساندن مخاطب بهره بگیرد، شما را در اتمسفر و فضایی قرار می دهد که بودن در آن به شما احساس ناامنی و ترس را القا می کند. البته این به آن معنا نیست که بازی اصلا از شوک های ناگهانی استفاده نکرده و در مقاطعی از بازی با آنها نیز مواجه می شوید، ولی دلیل اصلی این که جذابیت خود را حفظ کرده و تکراری نمی شود این است که خیلی پراکنده و انگشت شمار در بازی استفاده شده است.

صحنه هایی در STASIS وجود دارد که هرگز آنها را فراموش نخواهید کرد و هر چه به انتهای بازی نزدیک تر می شوید، به شمار این صحنه ها افزوده می شود.

صحنه هایی در STASIS وجود دارد که هرگز آنها را فراموش نخواهید کرد و هر چه به انتهای بازی نزدیک تر می شوید، به شمار این صحنه ها افزوده می شود.

STASIS مفهومی از ترس را ارائه می کند که شاید تفسیر درست تری از این واژه باشد، محیطی مورمور کننده که باید مدام در آن تحرک داشته باشید و صحنه هایی را پیش رویتان قرار می دهد که بدون شک در ذهن مخاطب ثبت می شود؛ چه آنها را دوست داشته باشد و چه نداشته باشد.

در STASIS با محیط هایی مورمور کننده که باید مدام در آن تحرک داشته باشید، بسیار زیاد روبرو می شوید.

در STASIS با محیط هایی مورمور کننده که باید مدام در آن تحرک داشته باشید، بسیار زیاد روبرو می شوید.

بازی برای روایت داستانش؛ اغلب از دست نوشته هایی استفاده می کند که در محیط پراکنده شده است. متن و توضیحات روایی داستان از کیفیت بالایی برخوردار است و بازیکنان را تشویق می کند به دنبال یافتن تعداد بیشتری دست نوشته باشد.
ورود به هر اتاق یا محیط جدید، با روشن شدن و قابل دید بودن کل محیط آنجا همراه است و زمانی که دست نوشته های مرتبط با یک اتاق یا محیط را خوانده باشد، با ورود به آنجا می توانید حوادث و توضیحاتی را که در مورد آنها خوانده اید نظاره کنید. این چنین می شود که قصه گویی محیطی بازی نیز تکمیل شده و ناگهان آن لکه خون پاشیده روی دیوار یا دستگاه ویران شده ای که در گوشه ای افتاده مفهوم خود را عیان می کند و روایت داستان کامل می شود.

ورود به هر اتاق یا محیط جدید، با روشن شدن و قابل دید بودن کل محیط آنجا همراه است و این خود به گونه ای دیگر بر ترس بازی می افزاید.

ورود به هر اتاق یا محیط جدید، با روشن شدن و قابل دید بودن کل محیط آنجا همراه است و این خود به گونه ای دیگر بر ترس بازی می افزاید.

شاید بتوان ضعف بخش داستانی بازی را ریتم و سرعت آن دانست. البته این در صورتی صحت دارد که برای حل معمای بازی های ماجرایی حسابی با مشکل مواجه شوید. به عبارت دیگر وقتی نتوانید جواب معماها را سریع پیدا کنید، زمانی که طول می کشد تا سرانجام معما را پشت سر بگذارید آن قدر زیاد می شود که وقفه ای در روایت داستان به وجود می آورد. همچنین وقتی این زمان بیشتر از حد معمول طول بکشد، مثلا یک ساعت به دنبال یافتن پاسخ معمایی باشید، آن وقت دیگر صداگذاری و موسیقی و فضاسازی بازی با وجود عالی و استثنایی بودن، برایتان عادی می شود. رسیدن به این نقطه که دیگر کجای محیط را باید کلیک کنم یا کدام آیتم را روی آیتم دیگر استفاده کنم، نشانه این است که بازی خسته و دلسرد کننده شده و بازیکن دیگر تفکر منطقی نسبت به مسائل را کنار گذاشته و دست به دامن شانس و حوادث می شود. وقتی چنین حالی ایجاد شود، بهترین چیزها نیز برایتان بد جلوه می کند. برای این که به چنین بحرانی گرفتار نشوید، به شما توصیه می کنیم همه چیز را بخوانید، چند بار این کار را تکرار کرده و همیشه سعی کنید آیتم ها را تا جای ممکن با یکدیگر ترکیب کرده و روی هر چیزی امتحان کنید. نهایتا اگر باز هم گیر کردید، دست به دامن یوتیوب و سایت های ویدئویی شوید.

بازی دارای معماهای جالب و در عین حال سخت می باشد که حل کردن بعضی از آن ها ممکن است سرتان را به درد بیاورد!

بازی دارای معماهای جالب و در عین حال سخت می باشد که حل کردن بعضی از آن ها ممکن است سرتان را به درد بیاورد!

سخن پایانی: STASIS یکی از منحصر به فردترین بازی های ویدئویی است که بعضی از معماهای آن ممکن است بیش از حد سخت و خسته کننده باشد؛ اما بیشتر آنها را با کمی فکر کردن و حوصله می توان پشت سر گذاشت. با توجه به توانایی خودتان در حل کردن معماها، بازی ممکن است بین شش تا ده ساعت به طول بینجامد ولی هر لحظه آن به نحوی در خاطرتان خواهند ماند. STASIS به هیچ عنوان نباید از زیر رادار دوستداران بازی های خلاقانه و ترسناک خارج شود.

نکات منفی :
ریتم و سرعت روایت بخش داستانی بازی

نکات مثبت :
القای خوب ترس، وجود معماهای جالب و دشوار، گرافیک خوب بازی

تبلیغات
0
کانال تلگرام فول کده
تبلیغات

درباره نویسنده

هادی اکبرزاده

[ مدیر فول کده ]

علاقه‌مند به اشتراک گذاری اطلاعات در هر زمینه‌ای / برنامه‌نویس / مدیر فول کده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرات ثبت شده بدون دیدگاه